Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλεί ανησυχία για το παγκόσμιο εμπόριο

 

Τους τελευταίους μήνες η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα που απειλεί την ασφάλεια της θάλασσας, εγείρει ανησυχίες για το παγκόσμιο εμπόριο. Η εγγύτητα της έντασης στη στρατηγική Διώρυγα του Σουέζ, μιας ζωτικής σημασίας αρτηρία για τη διεθνή ναυτιλία που συνδέει την Ασία, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, έχει ωθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες στο να λάβουν προληπτικά μέτρα.

Αντιμέτωπες με τους κλιμακούμενους κινδύνους, οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην διαδρομή μεταξύ Ασίας, Μέσης Ανατολής και Ευρώπης αναγκάστηκαν να εκτρέψουν τα φορτία από την Ερυθρά Θάλασσα και να επιλέξουν τη μακρύτερη αλλά ασφαλέστερη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Η προληπτική αυτή ενέργεια οδήγησε σε καθυστερήσεις στις αποστολές και σε μείωση της διαθεσιμότητας των εμπορευμάτων, διαταράσσοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού και προσθέτοντας σημαντικό χρόνο διεκπεραίωσης. Η αβεβαιότητα που περιβάλλει την κατάσταση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα ώθησε 6 από τους 10 μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, που αντιπροσωπεύουν το 62% της παγκόσμιας χωρητικότητας, να ανακατευθύνουν τα πλοία τους μακριά από την πληγείσα περιοχή.

Η κατάσταση αυτή έχει σημαντικό αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού, οδηγώντας σε παρατεταμένους χρόνους παράδοσης και αύξηση των τιμών των ευρωπαϊκών υλικών εύκαμπτων συσκευασιών κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Ενώ οι αποστολές μέσω της διαδρομής Ερυθρά Θάλασσα-διώρυγα του Σουέζ διαρκούν συνήθως περίπου 22 ημέρες, η αλλαγή δρομολογίου μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας παρατείνει το ταξίδι σε περίπου 37 ημέρες. Οι καθυστερήσεις αυτές έχουν ασκήσει πίεση στη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου, με επιπτώσεις σε κλάδους που εξαρτώνται από έγκαιρες παραδόσεις.

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η μεγάλη εξάρτηση της Ευρώπης από τις εισαγωγές αλουμινίου και χημικών προϊόντων, όπως πολυπροπυλένιο, LDPE και ρητίνες ΡΕΤ, που μεταφέρονται κυρίως μέσω της διώρυγας του Σουέζ από την Ασία και τη Μέση Ανατολή. Ο Guido Aufdemkamp, Εκτελεστικός Διευθυντής της FPE (Flexible Packaging Europe) σχολίασε: «Υπάρχει μεγαλύτερη αβεβαιότητα στην αγορά από ό,τι πέρυσι. Η κλιμάκωση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή και η συνεχιζόμενη απειλή για τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στις εφοδιαστικές αλυσίδες».

Η κατάσταση έχει κλιμακωθεί περαιτέρω λόγω της σημειωθείσας αύξησης της ζήτησης και τoυ φαινόμενου του ανεφοδιασμού, με αναφορές που υποδηλώνουν περιπτώσεις αγορών πανικού, καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να ενισχύσουν τα επίπεδα των αποθεμάτων τους έναντι πιθανών μελλοντικών ελλείψεων.